Forumindex www.poidatabase.se
Välkommen till Svenskt bilnavigations-forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Långsam sökning

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> TomTom
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
mobbe
Ny användare
Ny användare

Registreringsdatum: 30 november 2006

InläggPostat: mån 17 mar 2008 14:01    Rubrik: Långsam sökning Svara med citat

Någon som vet varför det tar lång tid efter start innan TT hittar satelliterna. Ibland ett par minuter. Gäller TT one ver2 med Europakarta. Tror detta har hänt efter inmatning av fartkameror. Annars fungerar allt.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
loomis
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 22 november 2006

InläggPostat: mån 17 mar 2008 14:42    Rubrik: Svara med citat

När vi började använda gps i båten för sisådär 10-12 år sedan så fick man lära sej vissa saker, det kanske inte alls är så numera.
Jag känner inte till detta problem med TT eftersom jag kör med pocket-pc och en separat gps men jag vet att det finns olika sätt att starta vissa gps'er, kall, varm och snabbstart. TT kanske kallstartar varje gång.
En annan sak som kan fördröja starten är om man har haft navigatorn avslagen och samtidigt gjort en reset. Likadant är det om du har transporterat den avstängd en längre sträcka, vill minnas att det var 300 km förut, då gör den en sk ez-start, dvs den måste först bestämma ungefär var på jordklotet den befinner sig innan den kan börja ge exakta positioner.
Ni får gärna rätta mej om jag har fel. Wink
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ludde28
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 31 mars 2007

InläggPostat: mån 17 mar 2008 22:39    Rubrik: Svara med citat

TT har blivit (med den nya Navcore7 och uppdaterat QuickFix) ruggig snabb på att låsa på sateliter.
Min låser på sateliter i 7 fall av 10 på mellan 5-10sek. I dem andra fallen så startar den inom 30sek.

När jag installerare/uppdaterade TT till Navcore7 så blev låsningen på sateliterna betydligt lånsammare än med det gamla NAvcore6.
ca 30-50sek (med NAvcore6) mot uppemot 2min (med NAvcore7).

Det visade sig att Navcore7 "ogillar" 3:e parts program. Jag hade automatiskt start av ett program som jag verkligen gillar - Suntime (skiftar automatisk mellan dag och nattfärger).
Det var det som var boven i dramat. JAg avinstallerade prg. och har inte haft problem sen dess.

Det viktiga är också att man uppdaterar QuickFix via TTHome åtminstånde 1gång/v.

Sen är det som Loomis skriver, startar man TT "för lång bort" från senaste "OFF-ställe" (nån km eller så) så blir låsning på sateliter långsammare. Ett 500-700m brukar inte innebära något problem.
custom splash & voices & cursor
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> TomTom Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet