Forumindex www.poidatabase.se
Välkommen till Svenskt bilnavigations-forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ändra positioner från Eniro...??

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> POI
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Jazzy
Ny användare

Registreringsdatum: 05 mars 2007

InläggPostat: tor 08 mar 2007 22:22    Rubrik: Ändra positioner från Eniro...?? Svara med citat

Hej!

Håller på att skapa POI´s över Hydros HDS stationer och undrar lite på hur jag gör om Latitude och Longitudepositionerna från ex. Eniro till något som min Garmin Nüvi 300 förstår. Vad jag förstår så måste man räkna om på nåt sätt, men jag hittar inget om hur. Tacksam för all hjälp.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
swm
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 13 augusti 2006

InläggPostat: fre 09 mar 2007 05:39    Rubrik: Svara med citat

Hej
Det finns flera koordinatkonverterare på nätet,
gchris funkar bra om man gör dom en och en
http://www.asebro.se/res/default/kordinat.htm givet att det är wgs84 koordinaterna som du plockat från eniro.

Jag har haft ett excelhack som gör samma sak som jag tyvärr städat bort.

Du behöver hitta något som gör om wgs84 grader, minuter, decimalsekunder till decimalgrader.

Är det RT90 koordinaterna du tar från eniro så är det lantmäteriets egen sida som gäller http://www.lantmateriet.se/templates/LMV_Koordinattransformation.aspx?id=11499
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Loci
Van användare
Van användare

Registreringsdatum: 23 juli 2006

InläggPostat: mån 12 mar 2007 20:44    Rubrik: Svara med citat

Skriv i stationens adress ,då kommer det upp en röd spade på den adressen .Sedan finns det uppe till vänster på kartbilden en textfält där det står "GPS-position" klicka på den ,så får du positionens GPS-läge.I underkant på det fältet"system" kan man välja mellan WGS84 eller RT90,bara att klicka på vilken du vill ha.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Jazzy
Ny användare

Registreringsdatum: 05 mars 2007

InläggPostat: ons 21 mar 2007 15:20    Rubrik: Svara med citat

Nu är allt klart. Har lagt in positionerna till alla Hydros HDS-stationer enligt nyaste HDS-guiden från Hydro. Har även fixat en ikon. Använde mig av PoiEdit 2007, vilket är ett program som förövrigt rekommenderas vamt om man skall skapa egna POI´s. Tack för alla tips och trix jag fått från er som skriver på forumet.

/Jazzy
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
chlund
Van användare
Van användare

Registreringsdatum: 23 juni 2006

InläggPostat: tor 12 apr 2007 10:14    Rubrik: Svara med citat

Jazzy skrev:
Nu är allt klart. Har lagt in positionerna till alla Hydros HDS-stationer enligt nyaste HDS-guiden från Hydro. Har även fixat en ikon. Använde mig av PoiEdit 2007, vilket är ett program som förövrigt rekommenderas vamt om man skall skapa egna POI´s. Tack för alla tips och trix jag fått från er som skriver på forumet.

/Jazzy

Otroligt att inte HDS erbjuder en sån fil, det finns väl ingen lastbil idag som saknar GPS?? Känga till Hydro. Jag vet att det har påpekats för dem.

Som jag skrev i ett PM är jag intresserad av din fil, om du vill dela med dig.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> POI Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet