Forumindex www.poidatabase.se
Välkommen till Svenskt bilnavigations-forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

gratis POI till MIO C520t

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> MIO
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
venacava
Ny användare

Registreringsdatum: 30 juli 2007

InläggPostat: tis 31 jul 2007 15:15    Rubrik: gratis POI till MIO C520t Svara med citat

hej,

ny använder på mio c520t. två frågor ;

tmc. är den inbyggd i vaggan, eller måste man förse den med den otroligt fula sladden? vad är annars guldkontakten till för som finns i vaggan som man snappar på enheten med??

finns det gratis POI? POIOI.se har inga MIO kompatibla filer, eller har de det trots allt? vet inte vilka format som är giltiga för MIO.
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
gchris
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 03 september 2006

InläggPostat: tis 31 jul 2007 20:33    Rubrik: Svara med citat

Först TMC:n den måste ha antennkontakt med den "Snygga"kabel, helt otroligt i vår teknologiska värld att göra något så fult. Trodde inte det var sant när jag packade upp min C520T i april månad. Guldkontakten överför 12V till GPS:en och från GPS:en till vaggan ljudet till den inbyggda högtalaren i vaggan den är bra om du använder handsfree-funktionen i C520T och även då du använder din GPS som MP3-spelare
Så till kamerafilerna till din MIO där använder du "takes" mitac fil helt suverän och du hittar den på www.takes.se och kamerafil. Enkel att lägga in och det behövs inga extra program till detta, men för säkerhets skull kopiera orginalfilen till någon mapp i din dator innan du ersätter den.
Du lägger in din fil här "Utforskaren" välj Mio Device - MIOMAP - MIOMAP - MIOTC - POIS - och ersätt mitac-filen
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
venacava
Ny användare

InläggPostat: tis 31 jul 2007 21:14    Rubrik: Svara med citat

hurdant är det med gratis POI till mion? kan man använda ngt konverteringsprogram? hur gör man, enkelt beskrivet?
Till överst på sidan
kribe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 24 februari 2006

InläggPostat: tis 31 jul 2007 21:43    Rubrik: Re: gratis POI till MIO C520t Svara med citat

venacava skrev:
hej,

ny använder på mio c520t. två frågor ;

tmc. är den inbyggd i vaggan, eller måste man förse den med den otroligt fula sladden? vad är annars guldkontakten till för som finns i vaggan som man snappar på enheten med??

finns det gratis POI? POIOI.se har inga MIO kompatibla filer, eller har de det trots allt? vet inte vilka format som är giltiga för MIO.

Hej.
Nu är det på det viset att TMC sänds via FM-sändare på P3-frekvenser. Om man vill att TMC skall funka så måste man ha en FM-antenn ansluten tillsin navigator -- obertoende av fafrikat.
Har du en "vanlig" stereo i din bil med en sprötantennså kan du skaffa en splitter eller grenkontakt och fixa en sjysst anslutning till antennen på det viset.
Om du har en fabriksmonterad stereo är det lite värre.............
Till överst på sidan
hugin_gbg
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 23 november 2005

InläggPostat: ons 01 aug 2007 04:17    Rubrik: JO Svara med citat

Det är aldeles riktigt kribbe.. dock finns det en tmc antenn inbyggd i vaggan på 520t. den kanske inte har lika bra räckvidd som antenn till bilstereon dock

Citat:

Traffic Message Channel (TMC) information

TMC gives your Mio C520t the capability to pick alternative routes to navigate you around traffic jams and hold-ups as you go. The TMC module is fully integrated in the cradle.

The TMC service delivers instant traffic and travel information direct to your Mio navigation device.
Till överst på sidan
gchris
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 03 september 2006

InläggPostat: ons 01 aug 2007 05:40    Rubrik: Svara med citat

Har under 3 månader testat denna inbyggda antenn i olika delar av Sverige och den funkar inte någon stans varken landsbyggd, Göteborg eller Stockholm så min erfarenhet är att det är nödvändigt att ha den långa kabelantennen. Sedan är nog TMC ett överreklamerat fenomen det är inte allt av hinder som hamnar i den centralen och vissa hinder kan man pasera en vecka efter de försvunnit men varningen står kvar.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
hugin_gbg
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 23 november 2005

InläggPostat: ons 01 aug 2007 08:51    Rubrik: kan säkert Svara med citat

Kan säkert stämma gcris. Jag använder mig själv inte av TMC antenn till min mio så jag kan inte säga så mycket om hur det funkar faktiskt. Endast hört ryktesvägen att en del tycker det funkar andra säger att det inte funkar alls.. många tycker det har brister Very Happy
Men funkar antennen inte i vaggan alls borde man la få lämna in enheten menar tar den inte upp radio signalerna överhuvudtaget måste det ju gå och reklamera det.

själv ska jag vänta med tmc tills jag får behov av något liknande.. vilket inte är närliggande Smile
Till överst på sidan
venacava
Ny användare

InläggPostat: ons 01 aug 2007 15:00    Rubrik: Svara med citat

ok. men återigen till ämnet, finns det gratis POI till MIO? vad finns det för bra sidor och ta hem? går det på ngt sätt att konvertera POIOI's POIfiler till MIOn? Hur gör man??

Onsdagsgodis ; Vet att MIO gjort en ny färdig produkt, C720T, samma som C520T dock med 2MP kamera
Till överst på sidan
kribe
Aktiv medlem
Aktiv medlem

Registreringsdatum: 24 februari 2006

InläggPostat: ons 01 aug 2007 16:09    Rubrik: Svara med citat

Det finns ett gratisprogram som heter iGo Poi Explorer här: http://inetcom.hu/mick/igo/. Detta funkar utmärkt då man kan importera Poi:s i olika format, t.ex. *.csv m.fl.
Men du måste komma åt databasen i Mion. Denna heter igo.db. Kanske har du en backup på minneskortet som heter iGO_backup.db?
Ta då denna till din pece och döp om den till igo.db. Denna fil kan di importera till iGo Poi Explorer, lägga till dina egna Poi:s och sen exportera allt till igo.db.
Givetvis så döper du om den till iGO_backup.db innan du lögger tillbaka den på minneskortet. Välj sedan återställ databas i Mion.

Lycka till!
/Christer
Till överst på sidan
venacava
Ny användare

InläggPostat: tor 02 aug 2007 10:32    Rubrik: Svara med citat

jag har inget minneskort. mina kartor är ju inbyggda. ska jag köpa seperat minneskort? hur ska jag då kunna hitta rätt fil? gå in i enheten på ngt sätt??

en fråga till. jag har ju norden och västeuropa som standard, precis som ni alla andra. fungerar på o åka hem till ungern i höst med bil (östeuropa). om jag köper extra minneskort, klarar mion av att använda både de interna kartorna + minneskortskartorna för östeuropa??
Till överst på sidan
stene
Van användare
Van användare

Registreringsdatum: 13 maj 2006

InläggPostat: fre 10 aug 2007 13:45    Rubrik: Svara med citat

ja den klarar.
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> MIO Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet