Forumindex www.poidatabase.se
Välkommen till Svenskt bilnavigations-forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

kameror kommer mäta snitthastighet

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> *** Hastighetskameror ***
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
micke_011
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 27 juni 2006

InläggPostat: tor 02 aug 2007 12:37    Rubrik: kameror kommer mäta snitthastighet Svara med citat

det var väl bara en tidsfråga innan det dök upp på agendan även i sverige men det är lika jävla irriterande för det..

"Enligt trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall på Vägverket kan det vara ett sätt att få en jämnare hastighet och stoppa bilister som ökar farten mellan kameraskåpen.

Tingvall räknar enligt Sveriges Radios Ekoredaktion med att det hela blir verklighet inom några år.

- Man får ju naturligtvis en bättre följsamhet, man undviker den tendens till att hastigheterna varierar mellan skåp och vid skåp. Man undanröjer möjligheterna för dem som spelar med systemet lite väl kraftfullt, säger han till Ekot.

Enligt Tingvall handlar det såväl om trafiksäkerhet som miljö, eftersom en jämnare fart ger mindre utsläpp."

jo hej att det handlar om miljö, det kan inte vara bekvämligheten, ekonomin och möjligheten att minska på trafikövervakningen i traditionell tappning? tingvall den jäveln har tydligen inga problem med att alienera sig och sitt verk mot hela svenska folket..[/url]
bonde456
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 31 augusti 2006

InläggPostat: tor 02 aug 2007 19:16    Rubrik: Svara med citat

kan dom inte ställa en kamera mellan kamerorna så man slipper kängurukörning Wink
evonaj
Ny användare

Registreringsdatum: 06 juli 2007

InläggPostat: tor 02 aug 2007 19:21    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker det börja likna storebror ser dig.Lite överförmyndar tag Evil or Very Mad
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
svlcm
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 19 mars 2006

InläggPostat: tor 02 aug 2007 23:17    Rubrik: Svara med citat

Förvisso, men hade vi kört enligt de hastighetsgränser som är satta hade inte ens kamerorna behövts.

Det är ju bevisat att olyckorna minskar då medelhastigheten sänks.

I bilen: Garmin Nüvi 350 + GTM-10 CNE v9 NT
Numera: Garmin Nüvi 765T
På hojen: Garmin Quest CNE v8
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
micke_011
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 27 juni 2006

InläggPostat: fre 03 aug 2007 11:06    Rubrik: Svara med citat

jag är mer än lite ambivalent inställd till det här med kameror.. alltså, fart dödar, det är vi säkerligen överens om. eller snarare..de hastiga stoppen när man träffar något med sin bil eller mc. men samtidigt läser vi att si och så många % av alla som omkommer i trafiken är drog eller alkoholpåverkade. ytterligare x % har somnat, drabbats av sjukdom eller tabbat sig. vi har kameror på 190 mil väg i det här landet. av vaddå..5000 mil? 50000 mil? är det en rimlig konsekvens att man tar bort poliserna från vägarna när kamerorna kommer upp? på _alla_ vägar? jag har kört en hel del bil i sommar..och sett väääldigt få om ens några poliser.

nollvisionen i all ära, och absolut, varje liv som sparas är värt oändligt mycket. men är det inte på tiden att man ifrågasätter nollvisionen? är det rimligt att anta att folk slutar dö i trafiken innan all form av fordonstrafik helt förbjudits? att 270 trafikdöda var "målet i riksdagen" för 2007, vad säger det? redan i juli hade 270 döda "uppnåtts". jag menar..herregud, vilken möjlighet har en vision att påverka verkligheten? på vilket sätt påverkar ett riksdagsbeslut saker som faktiskt sker?

nä..behåll gärna kamerorna där man verkligen behöver få ner farten. skolor, lasarett, inne i städerna.. men sätt inte upp dem på fina 70- och 90-vägar. det är ju dumheter som gör att folk slutar respektera dem. och att vi skall hålla fartgränserna..det är ju fint med folk som anser att det är den största uppoffringen man kan göra, personligen håller jag det som större att göra rätt saker, inte göra saker rätt. jag håller farten inom tätbebyggt område, vid skolor och annat där jag anser det motiverat. i övrigt kör jag så som jag bedömer att min bil, vägen, vägens beskaffenhet och omgivande trafik tillåter.
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> *** Hastighetskameror *** Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet