Forumindex www.poidatabase.se
Välkommen till Svenskt bilnavigations-forum!

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Se hit alla ni som äger en Sony NV-U50/70

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Saknade format
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
EK
Ny användare

Registreringsdatum: 31 maj 2006

InläggPostat: tor 31 aug 2006 12:15    Rubrik: Se hit alla ni som äger en Sony NV-U50/70 Svara med citat

Goddag

Har letat och letat efter ett program för att föra över kamerapositioner till min U70. Nu har jag äntligen hittat det!!! Speedlimit heter det. Den ska även fungera med andra fabrikat enligt den tyska sajten som tillhandahåller det. Gratis att ladda ner, inkl. databas med alla kameror över nästan hela västeuropa vad jag förstått. Över 15000 kameror inlagda, varav 455 i Sverige tror jag. Är det alla i Sverige?

Testade mellan Karlskoga-Örebro där det både finns de gamla och de nya kamerorna blandat längst vägen. Enda problemet är att den varnar för kameror åt båda hållen. Men, men det kan man ju faktiskt leva med. Vet inte om det går att ställa in. Den varnar också lite sent i mitt tycke, men det går att ändra i config.ini filen när du vill att den ska varna.

Programmet finns att hämta här, längst ned på sidan:
http://www.radarfalle.de/software/speedlimit_pna.php?PHPSESSID=089fca80adcd33e4d4804fb1e173caf3

Både sajten och programmet är skrivet på tyska. Men det är enkelt att installera, så var lugn. Här följer en kort instruktion.

1. Ladda ner programmet till datorn och packa upp alla filer i en mapp på valfritt ställe.
2. Anslut GPS:n till datorn som man normalt gör med inkl. strömkabeln.
3. Kontrollera så att Active Sync säger att GPS:n är ansluten.
4. Leta upp setup.exe i den mapp som du tidigare packade upp och klicka på den.
5. Nu ska programmet automatiskt installera filerna till GPS:n.
6. Klicka på slutför och stäng av GPS:n. (OBS! Endast knappen uppepå GPS:n, om du stänger av på undersidan nollställs allt och du får göra om). Stäng sedan ner Active Sync och koppla bort GPS:n från datorn.

Du kan kontrollera så att filerna verkligen installerats i GPS:n genom att i datorn gå in på Mobil Enhet\Program Files\SpeedLimit i datorn.

Om du lyckats installera filerna så ska en Speedlimit logga synas nästa gång du startar GPS:n. Dessutom så syns en liten ikon med ett rött utropstecken i fönstret på GPS:n. Denna ikon visar sedan vilken hastigehetsbegränsning kameran har när du är ute och åker. Ikonen går att flytta med fingret och du kan lägga den var du vill på skärmen så att den inte skymmer något annat.

Är dålig på tyska men det verkar som om att det är gratis att hämta hem Speedlimit, men uppdateringarna kostar däremot. Men jag menar, det är ju bara att ladda hem programmet igen så har man uppdateringen. Hursomhelst så funkar det i alla fall.

Lycka till! Kör försiktigt.

Mvh

EK
micke_011
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 27 juni 2006

InläggPostat: tor 31 aug 2006 13:06    Rubrik: Svara med citat

det var ju bra nyheter det eftersom sony förefaller ha svårt att få ut tummen ur röven och fixa sin egen programvara!

de kameror som f n finns är betydligt fler än 445 dock, här på poidatabase.se finns det f n 542 i databasen men ännu fler i verkliga livet (japp, vi väntar på en uppdatering!) så databasen som följer med kanske är lite inaktuell men då kanske den går att uppdatera manuellt..?

bra tips iaf!

edit: ser att databasen är den från scdb.info, de har varit uppe på 470+ kameror men numera är det färre igen, antar att man tagit bort fejkkameror etc.
Danne
Van användare
Van användare

Registreringsdatum: 12 december 2005

InläggPostat: fre 01 sep 2006 05:34    Rubrik: Re: Se hit alla ni som äger en Sony NV-U50/70 Svara med citat

[quote="EK"]Goddag

Har letat och letat efter ett program för att föra över kamerapositioner till min U70. Nu har jag äntligen hittat det!!! Speedlimit heter det. Den ska även fungera med andra fabrikat enligt den tyska sajten som tillhandahåller det. Gratis att ladda ner, inkl. databas med alla kameror över nästan hela västeuropa vad jag förstått. Över 15000 kameror inlagda, varav 455 i Sverige tror jag. Är det alla i Sverige?

Testade mellan Karlskoga-Örebro där det både finns de gamla och de nya kamerorna blandat längst vägen. Enda problemet är att den varnar för kameror åt båda hållen. Men, men det kan man ju faktiskt leva med. Vet inte om det går att ställa in. Den varnar också lite sent i mitt tycke, men det går att ändra i config.ini filen när du vill att den ska varna.

Programmet finns att hämta här, längst ned på sidan:
http://www.radarfalle.de/software/speedlimit_pna.php?PHPSESSID=089fca80adcd33e4d4804fb1e173caf3

Både sajten och programmet är skrivet på tyska. Men det är enkelt att installera, så var lugn. Här följer en kort instruktion.

1. Ladda ner programmet till datorn och packa upp alla filer i en mapp på valfritt ställe.
2. Anslut GPS:n till datorn som man normalt gör med inkl. strömkabeln.
3. Kontrollera så att Active Sync säger att GPS:n är ansluten.
4. Leta upp setup.exe i den mapp som du tidigare packade upp och klicka på den.
5. Nu ska programmet automatiskt installera filerna till GPS:n.
6. Klicka på slutför och stäng av GPS:n. (OBS! Endast knappen uppepå GPS:n, om du stänger av på undersidan nollställs allt och du får göra om). Stäng sedan ner Active Sync och koppla bort GPS:n från datorn.

Du kan kontrollera så att filerna verkligen installerats i GPS:n genom att i datorn gå in på Mobil Enhet\Program Files\SpeedLimit i datorn.

Om du lyckats installera filerna så ska en Speedlimit logga synas nästa gång du startar GPS:n. Dessutom så syns en liten ikon med ett rött utropstecken i fönstret på GPS:n. Denna ikon visar sedan vilken hastigehetsbegränsning kameran har när du är ute och åker. Ikonen går att flytta med fingret och du kan lägga den var du vill på skärmen så att den inte skymmer något annat.

Är dålig på tyska men det verkar som om att det är gratis att hämta hem Speedlimit, men uppdateringarna kostar däremot. Men jag menar, det är ju bara att ladda hem programmet igen så har man uppdateringen. Hursomhelst så funkar det i alla fall.

Lycka till! Kör försiktigt.

Mvh

EK[/quote]

great!
ska testa det där - själv kan jag 0 tyska men bra genomgång. så jag borde väl klara det? btw - tyska är otäckt Laughing
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
mso
Ny användare

Registreringsdatum: 05 september 2007

InläggPostat: ons 05 sep 2007 14:20    Rubrik: sony och speedlimit Svara med citat

Hej Laughing ,har tagit hem och instalerat det på min sony och det funkar bra och dom kameror som finns i umeå larmar den på och visar aktuell hastighet där.
Vet någon vad det är för skillnad på programmen 1.9.9 och 1.9.6
För övrigt mycket enkel att lägga in programmet enl instruktionen.

mvh MSO
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
mso
Ny användare

InläggPostat: ons 05 sep 2007 14:31    Rubrik: Re: sony och speedlimit Svara med citat

mso skrev:
Hej Laughing ,har tagit hem och instalerat det på min sony och det funkar bra och dom kameror som finns i umeå larmar den på och visar aktuell hastighet där.
Vet någon vad det är för skillnad på programmen 1.9.9 och 1.9.6
För övrigt mycket enkel att lägga in programmet enl instruktionen.

mvh MSO

Man får varning på paralellgator upp till 500 meter bredvid?
Är det något man får leva med på alla gås navigatorer eller är det på något sätt justerbart ,lika så larmgränser(antal meter före)
mvh Mso
Till överst på sidan
bonde456
Flitig användare
Flitig användare

Registreringsdatum: 31 augusti 2006

InläggPostat: tor 06 sep 2007 20:44    Rubrik: Svara med citat

det är ett närhetslarm, Dvs den har en cirkel med t.ex 500meters radie som du inte får vara innanför.
mso
Ny användare

InläggPostat: mån 10 sep 2007 11:03    Rubrik: jävla skit Svara med citat

Min sony hängde sig under en 80 mila tripp och var tvungen att resetta den för fortsatt färd.
Seedlimit försvann och det blev körning utan kamera varning!

Nu när jag är hemma och skall ladda in speedlimit igen så fastnar det en vit ruta där speedlimit loggan varit och den går ej att ta bort.

Nån som vet varför ??

mso
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Saknade format Alla tider är GMT + 2 timmar (svensk sommartid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet